Vietnams Öl – en del av klassamhället? (from spring 2010)

Standard

På en vietnamesisk krog sitter klasskillnaderna i väggarna

I Sverige delar vi in ölklasserna i klass 1-3, i Danmark 1-4, och då avser vi alkoholnivån.

I Vietnam där älskar man smaken av öl och delar således inte in öl-kategorin efter alkoholhalt utan efter dess smak, men dessvärre lika ofta efter dess pris. Vietnam är liksom Belgien mikrobryggeriernas himmelrike. Varje stad/by av klass har sitt eget märke och stolthet. Och enligt Mariestad-reklamens definition är nästan alla märken här ett fin-öl , trots priser som får oss svenskar att tro att de missat en nolla eller två.

I Vietnam kan man som öl-gourmet eller gourmand frossa í timtal utan att plånboken minskar i närheten av samma takt som midjemåttet ökar.

Kort sagt; Vietnam kan ölbryggeriets konst – men är inte lika bra på marknadsekonomins förväntningar av tillgång, efterfrågan och brandmark (Ett lite kul anglosaxiskt ord som de lånat av våra vikingaförfärders brandmärke , dvs vikingabåtens otäcka logo-typ som bränts in i båtens för.)

Dessutom gör Vietnams historisk dåliga ekonomiska nationella självförtroende, som får Dante-lagen att likna mannens självbild av sina nedre regioners storlekspotential, att vietnameser med pengar aldrig köper Vietnams kulinariska dryckesläckerheter, utan fininvesterar hellre i trista Heineken, Tiger och San Miguel.

Alltså så dricker arbetarklassen, på en typiskt Vietnam-krog, en fantastiskt god egenproducerad kranöl för 1 kr halvlitern, medelklassen god vietnamesisk exportöl för 3 kr, och de nyrika ett importöl, av trist medelklassnivå för 10 kr. Visst är det sjukt, men om det viktiga att visa att man har råd, så har man ju lyckats.

Kan man på samma krog dessutom beställa in en Johnie Walker Black Label (en trist men helt OK blended Whisky) så är de nyrikas frosseri fullständigt. Absurt nog kan du på samma krog köpa in en 12-årig Single Malt Highland Park för lägre pris, men denna har ju inget Top-nodgevärde, så varför besvära sig?

Själva njuter vi allt för ofta av fantastiska lokalbryggda fin-öl, och får vänliga icke-snobbiga ryggdunkningar, oavsett om vi bjuder laget runt eller ej. Kul, Billigt, Gott!

Och vill vi festa till rejält så blir det ett OK lokalt rödvin för 20 kr flaskan, eller en rökig Single Malt.

Jaaaaaa, vi vet, vi har råd i en allt för orättvis värld……

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s