Möten (from spring 2010)

Standard

Vi har börjat hitta våra favorit hörn i stan, några få kvarter från området där vi bor, är det som  att komma till en annan värld. Själva fastnade vi på en riktig sylta, där de fattigaste av de fattigaste satt. Mannen bakom symaskinen vinkade in oss och fixade sittplats samt erbjöd god och billig lokal Vietnamesisk öl. Och snacka om perfekt läge för att observera (och fotografera) vardagslivet. För nu är vi mitt i ett bostadsområdet, där vi fascinerad följer möten och samtal bland åldringarna som hela tiden rör sig i korsningen. En dag sitter en tant mitt i korsningen och sopar upp ris. En av säckarna hon frakter på sin moppe, åkte av, och nu vill hon rädda riset. Samtidig kör trafiken som vanligt kring henne. Och man kan bjuda alla gästerna på en runda öl, utan att det märks i plånboken. Vi knyter även några nya vänskapsband, och får på nytt lite nutidshistoria av en kille, några år äldre än oss, men som var med när Vietnams  befrielsearmé  gick in i Cambodja 1980.

Under första besöket, då jag måste uppsöka toaletten, är det som att komma in i en kvinnlig variant av norska sagan  Syvende far i huset , 4 gamla gummor i stigande ålder halvsitter där inne, fast bättre toavakter har jag aldrig haft. Gummorna tillåt ingen män att ens komma i närheten av toautrymmet, så länge jag var där. Det är i de tillfällen jag verkligen älskar kommunikation man får enbart genom ögonen.

Vid ett annat besök är det sonen som jobbar, och vi fastnar i flera timmars språkundervisning där vi utgår från de engelska orden på objekt omkring oss, och lär varann det svenska respektive vietnamesiska ordet. En annan dag observeras en tvagning av en äldre familjmedlem, direkt på gatan. Första reaktionen är att detta är förnedrande, samtidig kan jag inte låta bli att titta på. Och när 3-4 kvinnor hjälps åt med att klä av och tvätta henne, börjar jag fatta att de nog inte hade några andra alternativ. Samma sak, när man på dagtid går via alla smala gränder, där finns det icke utrymme för mycket privatliv. I bland är jag tvungen att titta upp för att försäkra mig att himmeln fortfarande är synlig och att jag befinner mig utanför och inte inne i varje vardagsrum som passeras.

På nya ställen, i andra distrikt av stan, har vi nya möten. En dag blir vi sittande fem timmar på ett fik och diskutera allt möjligt kring det moderna Vietnam, med en ung engelsklärarinna. Eller grabb-gänget vi möter en kväll som firar 26 år efter High School. Grabbarna är alla jämngamla med oss, de är alla egenföretagare inom olika områden, och alla relativt negativa till USA, samtidigt som en av deras bästa kompisar, som festar med dem är amerikan idag och Bush-älskare. Han hånar allt vad dagens Vietnam står för, hoppas få med oss i diskussionskampen västvärlden mot öst (dvs Asien, inte gamla öst-blocket). Han avskyr alla former av skatter, fattiga har sin egen lathet att skylla osv. Vi berättar lite grand om den svenska socialdemokratiska/socialliberala modellen och får massor om frågor om denna tredje väg att gå. KUL

möten och samtal med ungdomar

möten och samtal med ungdomar

första bilden - skolbarnen vill gärna vara med på bild

första bilden – skolbarnen vill gärna vara med på bild

andra bilden - nu vill ALLA vara med på samma bild

andra bilden – nu vill ALLA vara med på samma bild

Leave a Reply

