På väg söderut via Chumphon (from spring 2010)

Standard

12/1-1/2

Vår vistelse i Pran Buri blev något längre än först planerad pga av oförutsätt ryggproblem. Men efter några dagar med fantastisk massage, kände vi oss redo för nästa etapp. Från vår nyinköpta detaljrika karta över södra Thailand, stannade valet på chumphon. Först och främst för att vi därifrån kunde välja att åka vidare till öarna Ko Tao, Ko Pa Ngan och Ko Samui, för att därefter fortsätta rakt söderut till Surathani, eller fortsätta längs Highway #4, antingen ner mot Phuket eller Krabi. Om chumphon står inte mycket om att läsa i de vanligaste reseguiderna men vår karta sa oss något annat, spännande typografi omkring chumphon, många småöar och långa kuststräckor, så vi bestämde att ge även staden chumphon en chans. Och tur var det för chumphon och dess omgivningar visade sig vara precis så bra och prisvärt som bara Thailand kan vara. Men det berättar  vi mer om under rubriken chumphon. Att resa under en längre tid ger en frihet att ändra rutt, tider mm, men för andra gången denna resa hade vi en deadline att jobba mot, på kvällen den 1 februari har vi bokat flyg från Phuket till Ho Chi Mihn City / Saigon, Vietnam.

Att resa med lokaltåg genom Thailands vackra landsbygd

Resan söderut gick alltså med lokaltåg, ett ressätt som den thailänska medel och överklassen betackar sig för, men som arbetar/bondeklassen har råd med tack vare extremt låga priser. Priset för vår femtimmarsresa var 10 kr. Lokaltågen har enbart 3:e-klassvagnar, vilket innebär svettigt varma vagnar, trots öppna fönster där sot från loket kan komma in tillsammans med naturens allehanda dofter. Kul i början, ofräscht efter några timmar, men hela tiden en underbar möjlighet att iaktta kulturella skillnader. Lokaltågen i Thailand är verkligen lokala. Vill någon gå av så stannar tåget, om så ”hållplatsen” är stor som ett utedass. Intressant, med tanke på vad det kostar att stanna och starta ett tåg-set. Absolut all information på stationen i Pran Buri var enbart på thailändska så vi var osäkra på vart tåget kom i från och vad som var dess ändhållplats, men vi visste det skulle gå 12:20 och att man köper biljetten på stationen. Som tur var, erbjöds vi gratis skjuts av en av hotelltjejerna från Ali-Baba hotell till järnvägsstationen. Hon såg till att vi fick köpt våra biljetter, samt förklarade att tåget var något försenat och väntades in vid 13-tiden, och att själva resan skulle ta ungefär 5 timmar.  Hon tyckte själv det var kul att köpa biljett till oss, eftersom hon själv aldrig vågade åka ”de livsfarliga tågen” i Thailand.

Även för oss var det drygt två år sen vi åkte lokaltåg i Thailand, och vi hade glömt lite hur det funkade med matserveringen. Vi tyckte inte vi hann att äta lunch innan, så vår matsäck fick bli mängder av frukt samt några flaskor vatten. Så fort vi kom på tåget, insåg vi att mat och dryck var inget problem. Inom de första 20 minuterna av resan var det ungefär 100 olika försäljare som passerade genom vagnen. Vi satt i vagn nummer två, vilket gjorde att man kunde kolla vad de sålde när de passerade första gången och sen köpa av dem på tillbakavägen. Och uppfinnesrikedomen för hur man fraktar mat och dryck var stor. Mest imponerad blev jag av de som hade en stång/ställning med krok i ena handen, där de hade hängt upp olika små plastpåsar med mat, det kunde vara ett spett med en korv, ett egg med lite soya, en kycklingklubba, sticky rice med torkat kött samt massa annat som vi inte har en aning om vad det egentligen var. I den andra handen bars en likadan stång, fast kortare, där det hängde färdiga påsar med isbitar, läsk och sugrör. När man handlade mat, hängdes stängarna fast i hatthyllan ovanför oss, och därmed fick försäljaren händarna fria för att plocka ner de påsar vi vill ha, samt ta betalt.

När vi hade vant oss vid alla mat försäljarna som stadigt passerade, kunde vi börja njuta av utsikten. Långa delar av sträckan går spåret princip i vattenkanten, otroligt vackert, och man påminns om vilka enorma strandlägen som fortfarande är totalt oexploaterade i denna delen av Thailand. Efter ett tag kom vi på att vi åkt denna sträckan många gånger förr, men då har det varit natt-tåget mellan Hat Yai och Hua Hin eller Bangkok, och vi har sovit gott när detta området passerades.

Chumphon

Väl framme i chumphon, blev vi direkt stoppade av en trevlig kvinna, som erbjöd boende på New Sook Samur Guesthouse, (ett mycket bra och prisvärt boende) samt hjälp med båt biljett till Ko Tao. Vi tackade omedelbart ja till erbjudande, men sa vi gärna ville stanna i chumphon några dagar innan vi åkte vidare. Vår vackra, billiga 5 timmars tågresa, sittande i ett felvinklat säte, visade sig vara lika korkat resalternativ som det låter, för den av oss med ryggproblem. Så första dagarna i chumphon var det total vila som gällde, inklusive ett sjukhusbesök för att få rätt medicin och några timmar med fysio-terapibehandling. Varje eftermiddag/kväll fylldes  vårt guesthouse av nya gäster, men innan vi hunnit stiga upp, hade alla rest vidare med 7-båten till Ko Tao. Vi fick därmed en lugn  och trevlig frukoststund, tillsammans med familjen och föreståndaren, som fixade till vår frukost, samtidigt som han varje dag ursäktade sig med att han egentligen inte kunde laga mat.

Thung Wua Laaen Beach

Efter en knapp vecka med mycket vila och lite mysigt småstadsliv,  kände vi oss redo för att äntligen hyra motorcykel och kolla omgivningarna, inte minst stränderna. Thung Wua Laaen Beach, 12 km norr om stan rekommenderades, både för att den var den vackraste, men också att det inte tar mer än 20-30minuter att åka dit. Vår första stranddag var rejält blåsig. Den vackra vita beachen, som vi sett bilder på, såg man knappt pga av jättevågor som slogs in över sanden. Det blåsiga vädret och lågsäsong gör att standen verkar helt tom. Men den starka vinden gör också att den thailändska solen känns härligt försommarsval, och vi bestämmer oss för att njuta den en stund. Vi går av MC´n och börjar utforska. Några få thailändare, inga fulla ”faranger”. Det här verkar lovande. Lite längre fram ser det ut som att någon fått tag på en solstol. Det ser otroligt skönt ut, så vi går dit för att se om det kanske finns flera stolar. Jovisst, vi hamnar hos Funky bar, som är en otrolig skön beachbar som drivs av en engelska och hennes thailändska man. Det är inga problem för oss att ta två stolar och sätta oss en stund på stranden (stolarna är gratis, men givetvis förväntas man köpa drickan i baren). Ägaren undrar var vi kommer från, och när vi säger Sverige, går han direkt fram och presenterar oss för mannen vi hade sätt på håll, som visade sig vara en pensionär från Göteborg som de senaste åren varit fastboende några km norr om stranden. Ryktet går om att två nya svenskar hittat hit, så senare under dagen kommer nästa svensk förbi, enbart för att småprata lite med oss. Alla våra nyvunna vänner hoppades att se oss igen, samtidigt som de undrade varför vi inte flyttade ur staden och hit till stranden,. Vi erbjöds strandbungalow för 400-700 bath. Vi fick även lite historia av hur turismen i chumphon hade utvecklats. För 8 år sen, var det ungefär 5 utlänningar totalt på stranden, därefter hade Fritidsresor under ett par år med beachen i sitt program. Nu verkade majoriteten av västlänningarna vara halv- eller helårsboende, uppblandade med några få långtidsresenärer som oss själva, som tröttnat på massturismen och prishysterin på öarna. Även de thailändarne som drev turistrelaterade näringar, hade tröttnat på de allt högre priserna, prostitutionen och råsupandet på öarna och valt det relativa lugnet i chumphon.

Efter vårt första besök på Thung Wua Laaen Beach, åker vi tillbaks i stort sett varje dag, fast vi behåller boendet inne i chumphon stad. Thailändsk kvällsmarknad lockar mer än sena strandpartyn.  Nästa dag återvänder vi till solstolarna på Funky bar, men det är ingen där. Vi lånar två stolar och sätter oss på stranden. Efter ett tag dyker ägaren upp, och förklarar att han måste ha stängt under dagen i dag för att hinna med andra ärenden. Men han låser upp kylen, och ber oss ta vad vi behöver av dryck under dagen. Han berättar att kocken kommer vid tretiden, och då är det bara att be henne fixa mat till oss. Denna typ av fortroende från någon man möter första gången dagen innan, och som inte ens vet vad vi heter, värmer verkligen. Nästa dag samma sak igen, stor skyllt att baren är stängd, samtidigt som han låser upp kylen för oss så vi kan hämta dryck. Fast denna dagen hålls köket stängt,  medan vi som utnyttjar solstolarna på stranden fortfarande har tillgång till kylda drickor.

Efter 2-3 dagar har vinden mojnat, så nu börjar stranden se lika vit ut som vi sett på bilderna, lång och bred, fast tyvärr relativt smutsig. Det är baksidan av att hitta en oas långt från de stora turisthotellen. Här är det allt för få som bryr sig så mycket om att hålla stranden i ordning, så vissa dager blir det mycket skräp som blåser in från havet under natten. Plastpåsar, petflaskor, thailändsk snabbmat och obefintligt intresse av att plocka upp efter sig bland både lokalbefolkning och festande farnanger, är en mycket dålig kombination. Om inte detta problem tas på allvar, så dör Thailand som turistland.

Frånsett nersmutsningen är denna del av Thailand en pärla i sig. Vi kör mil efter mil längs stränderna. Priserna är nästan som i norr, dvs en femtedel av på öarna. Vi ser en skylt om en strandtomt till salu. 2 rai (3200kvm) för 2,9 miljoner bath. (ca 600 000 kr) Det lockar onekligen. I Hua Hin kostar 1 rai strandtomt 25 milj bath. Vi avstår från köp men frestelsen är stor.

Khao-Lak

Efter två härliga veckor i chumphon, började vi fundera på hur och när vi skulle ta oss söderut. Stanna i chumphon tiden ut och ta bussen till Phuket dagen innan vår flygning, eller hitta någon plats mitt i mellan. Vi minns med rädsla hur ryggen funkade efter 5 timmars tågresa några veckor innan, så kanske bäst att dela upp resan i flera etapper. Så därmed valde vi att stanna sista veckan i Khao-Lak, då det enbart ligger drygt en timma från Phuket flygplats. Vår ambition för denna sista thailandsveckan var två. Att finna några svenska charterhotell där vi enkelt kunde byte till oss några nya böcker, samt inköp av lite nya badkläder. Utöver det hade vi ingen större planer eller äventyrslusta.

Vi har tidigare undvikit Khao-Lak och dess charterkaraktär. Nu, efter tsunamin visste vi inte heller om var man bör bo etc. Tack vara bra länk tips från Vagabonds Khao-Lak guide, var det enkelt att navigera sig fram på karten och få en bra översikt över boendealternativ och priser. Som vanligt, letade vi bra erbjudande via AsiaRooms.com, och fastnade för ett hotell som låg på fel sida av vägen (långt till stranden) men som erbjöd stora rum med balkong, pool samt gratis shuttle-buss till centrum och strand  till ett relativt OK pris. (1200 baht inkl. stor frukostbuffé). Det låg även nära Bang Nieng buss-station, där vi hoppades hitta ”äkta” thailändskt liv.

Bussen från chumphon till Khao-Lak tar ca 6 timmar, inklusive lunch stopp. Vi blir avsläppta vid bussstationen och börjar leta efter vårt hotell Mohin Tara. Det första vi hittar är en stor marknad, några olika livsmedelbutiker, men några hotellskylt ser vi inte. Så vi frågar oss fram. Efter ett par hundra meter på bakgator, ser vi vad vi tror är hotellet. Vi hittar till slut den obefintligt markerade   receptionen, som dessutom är obemannad. Med tanke på svårigheten att hitta hit och bristen på personal inser vi att vi måste bokat in oss på ett charterhotell. En bokhylla fylld med skandinaviska böcker och tidningar bekräftar misstanken. Besvikna väljer vi ändå att checka in. Nu har vi ju iallafall tillgång till ett nytt resebibliotek. Från vår balkong, ser vi alla de skandinaviska flaggorna utmed huvudvägen, och alla röster omkring är danska, finska eller svenska. Vi har alltså hamnat på ett av Fritidsresors hotell. Men vad gör väl det, frukostbuffén innehåller thaimat i vår smak, och en januarivecka med solbadande runt poolen läsande en ny roman varje dag är ju också semester, om än av ett annat slag. Och första dagen testar vi shuttle-bussen in mot centrum. Vi hittar snabbt affärer med badkläder, så efter några svettiga minuter i provrummet och sen en längre diskussion kring priset, så då var vårt andra mål avklarad, och vi kan återvända till hotellet och poolen.Vi har även upptäckt fantastisk restaurant, Ioon, på gångavstånd från hotellet, läs mer om denna under tips.

Man kan naturligtvis inte åka till Khao Lak utan att fundera över den oerhörda tragedi som drabbade sydostasien juldagen 2004. Den enda julen vi själva inte firat i Thailand på många år. Vi hyr en MC ett par dagar för att själva få en inblick i förödelsens magnitud, och de oerhört höga dödstalenmiljö. Först verkar allt vara någorlunda återställt. Någon enstaka hotellruin, flera övergivna fd hotellpooler som nu ligger mitt i grönskan där naturen med sin livskraft, trängt igenom betong och asfalt för att skapa ny skog.  Nya strandlinjer, vikar och bräckvattensjöar vittnar om naturkrafternas styrka men också om naturens egenläkning. På vissa sträcken är delar av infrastruktur som vägar och avloppssystem, hyggligt hela, men inte ett hus står kvar, och bitvis är även vägarna bortspolade. På olika skyltar läser vi hur högt vattnet nått. När man ser hur platt landskapet är, inser man hur omöjligt det varit att skydda sig. Sen tittar vi mer noggrant. Alla, absolut alla hus, skolor, hotell mm är nybyggda i de mest utsatta områderna. Trots att så många år gått efter katastrofen, får vi kalla rysningar, vi tänker på släkt och vänner som drabbats, men mest obehag får vi av synen av de nya kåkstäderna, dolda långt från huvudvägen. Ett så tydligt bevis på att olika liv är olika mycket värt och att inte alla offer fått den hjälp som världen utlovade. Och nu, ännu en gång, drabbas tredje världen. Denna gång Haiti,  Amerikas fattigaste land, med världens rikaste granne, som tydligen inte har råd att ta emot fler sjukhusbehövande. Ekonomisk kris eller ej, detta är ovärdigt och fullständigt omänskligt!

En riktig positiv överraskning var vår närmsta strand, Bang Nieng. Den hade fått strandbetyg 4 stjärnor, och var verkligen värd betyget. Förutom att det inte låg några plastföremål och skräpade ner, var det en fantastisk sandkvalitet, och det var en underbar sträcka att vandra. I varje ända av stranden, låg det en flod/vik. Vi vet inte om detta tillkom efter tsunamin, men det gick att vada över (fast vatten till långt över midjan) och fortsätta vandringen längs nästa strandkant. I motsatt ända, var det samma sak, man kunde vada över, men där hade någon varit så innovativ och startat en enkel linfärja som tog en över för 10 baht styck. Det ända trista ur egosynpunkt är att halva Skandinavien också upptäckt stranden, så här vandrar vi inte själva.

Detta var sista berättelsen från vårt älskade Thailand, vårt ”hemland” i Asien. Landet med de leende ansikterna, gästfriheten, den makalöst intensiva och mångfacetterade maten, klimatet, den underbara massagen, och inte minst våra nära släktingar och vänner. Vi saknar er redan!

…Men nu är det äntligen dax att återse ännu en gammal vän. En asiatisk vän som vi inte träffat på sju år, en vän som är så olik sina grannar, ung men med enorm livsaptit, VIETNAM – Mer om detta i nästa reseberättelse.

Innan vi lämnar Thailand – ett sista tips:

Ioon, Thai-Italian restaurant, Khao Lak

Denna underbara lilla pärla hitter du längs High-Way #4, Bang Nieng, Khaolak. Restauranten ligger i kvarteret mellan busstationen (7-eleven) och infarten till boxningsstadion. Ägarinnan, Jiraporn, har tidigare jobbat som andrekock, på Marriot, under en italiensk chefskock, och innan dess 8 år på italiensk restaurant i Bangkok. Hon har också arbetat i tyska Brehmens bästa thairestaurang.

Ala-Carte menyn är enbart thailändsk, men vissa lördagar har hon buffé kvällar där det blandas Italienska och Thai rätter, innan kvällen avslutas med karaoken. Allt detta för 250 baht, inklusive 1 stor Singha.

De thailändska rätterna är fantastiska och så långt i från ”farang”-mat man kan komma. Här snålas det inte med kryddorna, och hennes Tum Yum soppa är så stark att den genast blir lätt beroendeframkallande. När vi kom tillbaks för 3:e gången under samma vecka, frågade hon om hon kunde få förtroende att välja rätter för oss. Hennes meny-val för oss var perfekt, Penang curry med räkor samt sweet-and-sour sås med fisk, kombinationen av dessa två rätter tog fram många av våra fem smaknyanser. Hon erbjuder också sina gäster gratis WiFi. Och gillar du inte Thaimat så be henne laga italienskt. Italiensk mat hos Jiraporn är inte bara den vanliga pastan och pizza.

2 thoughts on “På väg söderut via Chumphon (from spring 2010)

1. crazyguyinthailand

Chumphon ska vara en riktig pärla har jag hör. som Phuket innan alla turister hittade dit 🙂