LANGKAWI via Thailand (from autumn 2009)

Standard

16-22/11 och 22/11-2/12

Nästa planerade stopp för oss var Langkawi, men vi hade inte så bråttom, så vägen dit gick via Thailand (Hat Yai) för  att unna oss lite thailändsk massage, tandläkarbesök och härligt god thaimat. Efter 4 timmar, i en halvtom minibuss, var vi framme. Tyvärr blev inte thailandsvistelsen precis som vi hade räknat med. Vi visste sen innan att man i princip aldrig har klarblå himmel i Hat Yai, men efter 4 dagar med konstant regnande gav vi upp och tog bussen till Satun för att förtsätta vidare med färja till Langkawi. På vägen mellan Hat Yai och Satun var det på sina ställen rejäla översvämningar, på vissa hus låg hela undervåningen under vattnet.

Även på Langkawi regnade det när vi kom fram och dagen efter var det lite mulet, men efter det har solen mer eller mindre skinit från molnfri himmel varje dag. Och vi har bara tagit det lugnt och njutit. En vanlig dag kan se ut så här. Lång promenad på stranden, sen enkel frukost som antingen är nudel soppa på stranden, eller indisk bröd och ingefära te. Mitt på dagen, när det är som varmast, tar vi våra saronger och hittar en plats i skuggan, där vi ligger och läser. På eftermiddagen blir det några nya långpromenader i vattenkanten, innan man kan välja att titta på eller vara med på beach volleyboll någon timma innan solen går ner.

Nu de senaste dagarna väcks man av militär flygplan som kör över oss på låg höjd. Om ett par dagar skall det vara stor flygshow här, så fler och fler deltagande flygplan kommer nu på plats, samt under dagen testar en och annan övnings rutt. Kanske inte så vanligt att ligga på stranden och beskåda flyplan som utför pirutter rakt ovanför en.

I2Har man aldrig varit på Langkawi innan, rekomenderar vi en utflykt på egen hand, antingen med MC eller hyrbil. Langkawi, som egentligen består av 99 öar, har otroligt många vackra stränder, och  åtminstone några av dem bör upplevas. En annan häftig grej är alla örnar som flyger omkring. Åk med på en utflykt (eller hyr egen båt) och var med att mata örnarna.

2 thoughts on “LANGKAWI via Thailand (from autumn 2009)