Vi tog bussen till Hai Phong (from autumn 2010)

Standard

Efter en dryg vecka i Hanoi, började vi tröttna på det intensiva tutandet och aggressiva körstilen från Hanois motorburna trafikanter. Pga fullbokning var vi var också tvungna att byta hotell, även om det bara var för en dag, så vi beslöt oss för att checka ut för gott. Målet (eller resan) denna gång var att åka österut på egenhand. Första stopp var att ta sig till Gia Lam hållplatsen. Hotellet erbjud att ringa efter taxi, och vi tackade ja. Taxin som kom satte på taxametern utan diskussion. Men vi lärde oss att det är fler parametrar att ta hänsyn till, bland annat vilken väg man väljer. Vår taxichaufför valde, en intressant resväg (omväg), och priset för taxiresan slutade på samma siffra som två bussbiljetter till HaiPhong (10 mil).

Väl framme på bussstationen blev vi strax omringad av ”hjälpsamma” grabbar som undrar vart vi skulle. Men vi skakade av oss dom så gott vi kunde och gick till biljett luckan för att köpa våra biljett. Vi fick biljetter till en avgång 20 minuter senare, och blev nu anvisad en man som skulle hjälpa oss. Han bad oss sitta ner och vänta lite, och vi passade på att köpa med lite matsäck i form av färska baguetter. Vår hjälpreda kom tillbaks, och överlämnade oss nu i händerna på nästa person. För vi som är vana att klara oss själva, är det lite annorlunda att hela tiden bli hjälpt, men det gäller ju att ta seden dit man kommer.

Vi kommer in på bussen, just nu är vi de enda passagerarna. Några minuter innan avgång, startar chauffören motorn och bussen rullar fram en et par meter. Vi blir positivt överaskade, detta lovar bra för en snabb resa. Men lika snabbt som bussen rullade fram, rullar den tillbaks igen, och nu kommer det några fler passagerare. Vi har valt platser ganska långt bak, och har även tagit med vår ryggsäck in (som tar en plats i anspråk). Alla som kommer på efter oss, sätter sig så långt fram som möjligt. Även om de inte tillhör samma res-sällskap, väljer de en plats långt fram där de får dela säte i stället för att sitta ensam två rader länger bak. Helt annorlunda kultur och beteende än vad vi är vana vid, men det gör också att ingen bryr sig om att vi har tagit ett extra säte för vår ryggsäck.

Lite olika försäljare kommer på, och vi konstaterar att säljtekniken de använder är den samma gentemot vietnameser som mot oss turister. De nästan hänger sig över den potentiella köpren, och tjatar sig fram till en affär. Men det verkar funka……Det har nu gått 20 minuter sen dess att vi trodde bussen var på väg. Chauffören har gjord samma övning några gånger till, rulla ut ur sin plats så att alla ser att denna bussen nu är redo för avgång, innan den backar tillbaks till sin ruta. Sen börjar den rulla sakta, sakta framåt, men vi kommer inte längre än till bussutfarten. Då stannar den upp igen, utan bekymmer om att den då även stoppar upp alla bussar som står bakom och som vill åka ut. Efter ett tag backar den bakåt och ställer sig lite åt sidan, så att bussarna bakom kommer fram. Vår buss är nu halvfull, och vi undrar om vi skall stå här till dess att den är full. Vi har även observerat att vi nog var de ända som hade en förköpt biljett. Övriga passagerare köper biljett när de väl har kommit på. Och vi var också de ända som gick på bussen innan den hade börjat röra på sig. Alla andra cirklar runt utgången, och när de är säker på att en viss buss verkligen ärr på väg, först då går de på.

När det har gått närmre en timma sen vi skulle ha startat, rullar vi äntligen ut ur busshållplatsen. Bussen har under tiden vi har väntad blivit så gott som fylld. Men det går inte många metrarna på utsidan innan den plockar upp nya passagerare och hastigheten nu i början är väldig låg, så att de hinner plocka upp fler potentiella passagerare. Efter 10 minuters körning, stannar bussen vid vägkanten, och konduktören går ut och tänder en cigarett. Sen stängs motorn av och även chauffören går ut. Vi har ingen aning vad som sker, har det hänt något med bussen, eller skall personalen ha kaffe-paus? Efter lång tid, börjar vi höra protester bakifrån bussen, någon som ryter till, och även några av herrerna på första rad har gått ut och ser lite smått irriterade ut. Chauför och konduktör kommer sen tillbaka, och vi kan fortsätta färden.

Efter ett tag är det kö-bildning på motorvägen, och filarna står i princip helt stilla. Då åker vår över avdelaren och vidare in i motgående filer (bussen + några taxibilar gjorde denna manövern). Vi kör nu alltså mot trafiken på en motorväg, ändå är det vår buss som ligger på tutan hela tiden. Vi passerar orsaken till stoppet, och nu skall bilarna framför oss tillbaka in i den rätta filen igen. Men även detta gör att en liten kö bildas, så då väljer vår buss att göra en omkörning när vi fortfarande befinner oss i motgående bana. Denna gång i motgående trafikriktnings innersta fil! Naturligtvis blir det tvärstopp i deras riktning vilket räddar oss från en frontalkrock. Men allt gick ju bra, så ingen verkar tycka denna manövern är det minsta konstig.

Resten av resan fortlöper utan några missöden, och när vi närmer oss slutdestinationen kommer konduktören fram till oss och säger det är dags att stiga av. Så där står vi, på en gata i en miljonstad, så där lagom bra förberedda, och undrar lite vart vi egentligen är. Men vi tar vårt pick och pack och börjar gå. Stämningen är lugn, de vi möter hälsar, men annars blir vi lämnad i fred. Så vi börjar gå och letar under tiden efter passande hotell eller ett wifi-café där vi kan leta upp en kart bild. Efter ett tag passerar vi en parkerad taxi, och killen som kör undrar om vi behöver hjälp. I och med att vi är lite osäkra på hur långt i från city centrum vi är, tycker vi taxi erbjudandet låter bra. Vi hoppar in, och förklarar att vi vill till något bra hotell. Vår obefintliga vietnamesiska är nästan i nivå med taxichaffisens engelska, men ”Hotel City” verkar funka. Polisen är tydligen ute denna dag, så vi blir via gester ombedda att ta på oss säkerhetsselen för att undvika böter. Vi har inte för hoppat in i bilen, för vi passerar två små hotell, typiskt, men sen ser vi ingen fler hotell på ett tag. Vi använder taxiresan som ren sightseeing, även om vi undrar lite vart vi är på väg. Vi kommer till en rondell, där det verkar vara trevliga kvarter, men då väljer vår chauför att åka ut ur stan. Han lovar att dit han är på väg finns det massor av restauranter och bra shopping. Själva börjar vi bli lite skeptiska, allt eftersom stan lämnas bakom oss. Men sen dyker det upp några nybyggda höghus, och han pekar och förklarar här finns det nyaste shoppingcentret. Det låter jo OK, så kanske vi är på väg mot ett nybyggdområde av stan? I nästa rondell försvinner vi ändå längre bort från stan, men han pekar på ett stort hotell på andra sidan vägen och undrar om detta är ok. Vi säger vi kan testa, och sen går det ett par kilometar innan det finns möjlighet att svänga. Området vi befinner oss i verkar vara blanding av hamnindustri och nybyggda villor, samt rätt så många hotell. Vi får absolut inget grepp om detta alls. Men hotellet verkar bra, otroligt billigt jämfört med prisarna i Hanoi, och även om engelskunskapen bland personalen inte är den bästa, väljer vi att ta in.

Baggaget lämnas på rummet, och vi på väg ut för att få något att äta samt hitta någonstans där vi kan köpa en karta över Hai Phong. Vi väljer det nya köpcentrumet, och som vanligt hittar man matställen på våningen under bion. Normalt i Parkson köpcentra, finns det en samling av olika restauranter i trevlig miljö. Här var det samlat några olika mat-kedjor, men den trevliga miljön bestod endast av gemensamma sittytor med plaststoler. Någon karta över HaiPhong lyckades vi inte få tag på. Men utanför nästa varuhus, BigC, gick det gratis busser i tre linjer och där hang det även stora kartor. Nu först fick vi en enkel överblick över vart vi var, och vi var långt, långt från centrum. Vi vandrar tillbaks till hotellet, fast beslutna på att stanna endast en natt, och dagen efter ta oss in till centrum. Men tillbaks på rummet upptäcker vi att det är mycket som inte funkar som utlovad, så vi checkar ut i stället.

Vi hamnar nu i en taxi, där chaffisens engelskunskaperna är fullständigt obefintliga, men vi chansar på att vår minnesbild av BigC busskarta ska hjälpa oss att kunna peka ut riktningen. Vi försöker minnas hur vi åkte ur staden, och i krypfart, med an alltmer tveksam taxichaufför, pekar vi höger, vänster och rakt fram i olika korsningar och rondeller. Faktiskt lyckas vi gemensamt enas om lämpliga gator tills vi hittar ett godkänt(?) hotell. Så trots att hotellet erbjuder karaoke och massage (vilket oftast innebär en manlig, i Sverige, icketillåten vuxentillställning), är rummen rena, stora och med Internet. Dessutom visar sig läget var perfekt. Centralt och ändå tyst och receptionisten snackar hygglig engelska. Dessutom orkar vi inte med för många hotell incheckningar inom en dag.

Hai Phong påminner oss mycket om Saigon, men med så mycket mindre trafik. Här cyklas det fortfarande i ganska stor utsträckning, och motorcyklarna bromsar ner och svänger undan när man går över gatan. Inte som i Hanoi där de accelererade och tutade irriterat då vi tog oss fräckheten att korsa gatan på övergångsstället när vi hade grön gubbe.

Flera fina parker i centrala stan, och en trevlig tjeckisk öl-pub, runt hörnet gjorde kvällen till en skön upplevelse

Frukosten i morse fick bli nygräddade baguette fyllda med två stekta ägg och paté och för detta betalade vi 11 000 dong (mindre än 4 sek). I samma gathörn tog vi morgonens första kopp nybryggda kaffe och te medan vi tittade på matlagningen som var i gång bredvid. Som sagt, Hai Phong har en härlig avspänd atmosfär, mycket kaféer och inga (vad vi har märkt så långt) turist priser. Vädret kan vi heller inte klaga på, 27 dagtid, och ner mot 24 på kvällen.

Om en dag eller så fortsätter vi mot Cat Ba Island, har inte bestämd oss för om vi förköper någon biljett eller satsar på sista minuten et par timmar innan avgång till en tredjedel av priset.