Vi börjar Vietnamresan där vi slutade 6 månader tidigare…..(from autumn 2010)

Standard

Så har det blivit dags att byta land och vi är tillbaks i Vietnam. Resan in i landet gick denna gången smärtfritt, vi hade lärd en del från förra gången. Visum skaffade vi genom samma on-line tjänst som senast, men för att handläggningstiden på flygplatsen skulle bli så kort som möjligt hade vi lärd följande:

1.  Sittplats långt fram i flyget så att man kommer snabbt av och kan vara bland de första i kön för ”landing visa”. Förra gången tyckte vi inte det värt att betala den extra kostnaden för att välja en plats, flygningen varade bara dryg en timma, med resultatet att när vi kom fram till ”landing visa” disken, var kön redan lång.
  1. Slarva inte när man fyller i blanketten, fullständig namn och adress på hotell. Förra gången skrev vi bara ”hotels in HCMC” vilket en av tjänstemännen inte gillade, och demonstrativt lade vår ansökan längst ner i bunken.

Våra förbättringar resulterade i att det denna gång tog oss mindre än 5 minuter att få våra visum stämplade i passet, förra gången då det tog mer än 1 timma. Och framgången fortsätter, bagaget kommer ut som ett av de första, och vi kan rusa ut mot taxihållplatsen för får tag i en bil. Det är få bilar på plats, och ingen av de tillhör de taxibolagen vi vet är tillförlitliga. Vi har ändå inget annat val, än att välja en och hoppas att taximetern är korrekt inställd (vilket den är).

På vägen in mot hotellet konstaterar vi att vi har hunnit glömma en del om hur det ser ut. Efter 10 veckor i stan tidigare i år, trodde vi att lokalkännedomen satt kvar i minnet, men inte. Man glömmer tyvärr lite för snabbt. Men trafik kaoset kände vi igen. Att sitta i en bil bland alla mopedister ger dig känslan av att ha hamnat som en ”jätte” mitt i en myrstack. Bilen skall svänga vänster, men står bom stilla totalt omringad av mopedister som rör sig i alla riktingar. Efter några minuter kommer det en lucka, och vi rullar igen. Trafiken är ett sådant otroligt kaos, och det är i princip omöjligt att ge en korrekt beskrivning. Men på något sätt verkar det finnas ett system i kaoset och man kommer faktisk fram dit man ska.

Saigon
Första stoppet på denna resan blev ett 5* hotell. Är man ute på långsemester har man normalt inte råd med den form av lyx, men nu var det så att vi hade ett ”tillgodokvitto” från förra resan (strul och osäkerhet som resultatet av Isländsk Vulkan aska) på detta hotellet, så varför inte starta Vietnam resan med några lugna dagar där vi max-utnyttjar hotellets faciliteter.

Men et par buss-turer var vi tvungna att ta, för att hitta tillbaka till Saigon kännslan. Lokalbussen är fortfarande enkel att använda, och busskartan som man får gratis på buss-stationerna har blivit ändå bättre, nu finns det även med en liten informationsruta på engelska, som förklarar hur man skall läsa kartan. Vi hann även med en tur till vårt favorithörn i District 1, den lilla trottoar-serveringen som enbart erbjuder crème brulé. (och ja, innehavaren kände igen oss och gav oss en liten present att knapra på)

Vädret dessa första dagar var underbart, runt 30 grader och mulet. Men väderprognosen utlovade mer regn i södra och central delarna av Vietnam, och detta gav oss lite beslutångest inför nästa resmål. Vi lät vädret bestämma, och därmed blev det flyg upp till Hanoi.

Hanoi
Vi har besökt Hanoi tidigare, i 2003, och är nu lite nyfikna på om vi ska känna igen oss. Som vanligt hade vi inget hotell bokat, så på flygplatsen lät vi oss raggas upp av en privat taxi-chauför, som lovade att köra oss till ett passande hotell. Första hotellet var för sjabbigt, de tre nästa var fullbokade, innan vi fick träff . Under tiden fick vi flera sightseeing-rundor genom ”Old Quarter” och hann känna igen en och annan gata.

Första intrycket (vi kom på kvällen i åtta-tiden) är att båda trafiken och natt/kvälls livet var mycket lugnare jmf. med Saigon. Det fantes till och med plats på trottoaren för gångare, samtidigt varnade både taxi chaufför samt hotellpersonal oss för trafiken. Vi tyckte varningen var onödig, efter 10 veckor i Saigon tidigare i år vet vi hur Vietnamesisk trafik funkar! Men dagtid var det annorlunda. Baserad på första dagens erfarenhet, som i och för sig bara sträcker sig till området inom ”Old Quarter” och området runt Hoàn Kiếm sjön, känns trafiken något mer aggressiv här. Antal mopeder är mycket mindre än i Saigon, men antal bilar känns något högre, kombinerat med lite smalare gator gör att det är svårt att vara fotgängare även här. Och trottoararne som på kvällen var ”lediga” för fotgängare, dagtid agerar dessa som mopedparkering, affär och värkstad, vilket gör att vi fotgängare trängs i gatorna (som vanligt i Vietnam).

Första dagen har det varit oundvikligt att inte jämföra Hanoi med Saigon. Vädret här i norr är just nu en säker vinnare, 23-27grader gör det riktig underbart att promenera runt. Samtidigt sitter många vietnamesare med täckjackor (och fryser). Under första dagens vandring, har vi haft lite svårt att hitta dessa genuina, vietnamesiska trottoar serveringar som serverar kaffe + te. I Saigon hittade vi dessa på varje gathörn. Men, de närmsta dagarna skall vi utforska ett större område av Hanoi, ett par bra kartor är redan inköpta, och vi har börjat läsa in oss lite på bussnätet, och först då kan vi ge en mer rättvis jämförelse mellan städerna. Prisläget (mat och dryck) känns också aningen dyrare, men samtidigt har jo den vietnamesiska valutan blivit svagare, så omräknat till svenska kronor blir nog summan ungefär den samma.