No Problem (from autumn 2010)

Standard

Det har hänt mer än en gång, att jag i samband med en Thailandsresa, har passat på att fixa till några grejor hemifrån. Reparatörerna sitter på trottoaren med sina små verkstäder, och reparerar i princip allt. Många favoritskor har hängt med i packningen till Thailand för om-klackning och det har även hänt att man har lämnat in ett par byxor eller shorts till de som sitter med sin symaskin, för byte av dragkedja. För inte att snacka om alla de gånger man har passat på att byte batteri på klockan eller justera länken. Varje gång har reparationen utförts snabbt, billigt och bra.

På denna resa var det en trasig kamera som åkte med i packningen. Några veckor innan avfart tappade jag kameran i golvet, med resultatet att den sten-dog. Att reparera den i Sverige var inte lönt, enbart att få ett kostnadsöverslag skulle komma på 400-500 kronor, och själva reparationen kanske runt 1500 kronor. Dvs  kostnaderna var snart uppe i samma pris som en ny kamera. Så skulle jag köpa ny kamera innan resan, eller chansa på att den gamla gick att repareras? Jag valde det sista alternativet.

En av de första dagarna i Chiang Mai cyklar vi runt i stan utan något tydligt mål. Med i handväskan är den trasiga kameran, i fall vi ”snubblar” över ett bra ställe att reparera denna på. Vi blir överaskad av en regnskur, stannar till under ett tak, och när vi sen fortsätter ut via de smala gränderna passerar vi en service verkstad för alla möjliga elektroniska reparationer. Där inne är det 3-4 långbord med tekniker som skruvar på alla olika prylar från videokamera till tvättmaskin. Vilken tur att vi hittade hit! Kameran lämnas in och vi får besked att komma tillbaka 2 dagar senare.

Fick jag kameran fixat? Nej – denna gången hade jag inte turen på min sida. Det krävdes reservdelar, som verkstaden inte hade. Men själva undersökningen. för att komma fram till detta, tog de inget betald för. Helt Fantastisk! Men jag var fortfarande på början av en långresa, utan fungerande kamera, så det var bara att börja leta upp en fotohandlare och införskaffa en ny kamera. Men nu kom den andra överraskningen –  samma kamera kostar ungefär 1000 kronor mer i Thailand (åtminstone här i Chiang Mai regionen) än vad motsvarande modell kostar hemma i Sverige, så detta blev ingen bra affär. Det får därför bli kamera-löst den närmste tiden tills jag känner mig redo för en ”förlust” affär.

 

Leave a Reply

