Budgetpris eller bekvämlighet? (from autumn 2010)

Standard

När det var dags att åka från Cat Ba tog vi hjälp av hotellet för att köpa en biljett hela vägen till Ninh Binh. Denna resa innehöll momenten buss-speedbåt-buss, och hela resan skulle ta ungefär 6 timmar (något mer om det var mycket trafik). Allt verkade OK, och killen på vårat hotell var kompis med busschauffören, och lovade därför att vi skulle få sitta längst fram i bussen. Själva bussen var kanske inte den mest bekväma sorten, men utsikten längst fram var det inget att klaga på. Nu hade vi jo beställt en specialanpassad resa, så först börjar bussen att plocka upp gästerna vid varje hotell. Kan i och för sig verka lite löjligt, med tanke på att alla hotell ligger vägg i vägg, men så funkar det. Bussen är nästan full, och lämnar hamnområdet några minuter innan utsatt tid. Vi skall nu ut mot färjeläget som ligger i motsatt ända av Cat Ba, och även om vi har åkt där själva med MC, var första delsträcka ren bonus ur sightseeing synpunkt. Undervägs plockas en del av lokalbefolkningen upp, så när vi är framme vid färjeläget är bussen i princip full.

 

Men vid färjeläget väntar lika många personer, tillsammans med ett tio-tal mopeder. Båtarna ser små ut, så när vi ser att lokalbefolkningen börjar röra på sig, är vi snabbt uppe på fötterna. Vi lyckas att få en sittplats inne, medan hälften av passagerarna måste trängas med mopederna ute på däck. Själva båtresan är väldig kort, efter 15 minuter når vi land på andra siden. Men man undrar jo lite vart vi har hamnat, vi ser en leråker och inget annat. Men lokalbefolkningen ställer sig upp i vägkanten och väntar så då gör vi likadant. Efter 5 minuter kommer det en buss, samma storlek som den vi åkte med på andra sidan. Problemet är bara att nu är vi dubbelt så många passagerare. Det blir

stor trängsel vid ombordstigning, och även om många av vietnameserna tränger ihop sig 3 och 3 på säten, måste en del stå. Det är just i det läget man undrar varför man väljer en sådan budget resa. Efter en dryg halvtimma börjar vi känna igen oss, vi närmar oss piren i Hai Phong, men vad skall bussen dit att göra??? Bussen svänger ner och stannar och alla vietnameserna går av. Det är nu exakt 2 timmar sen vi startade, och vi har hunnit med 3 relativt obekväma delresor. Istället kunde vi i lugn och ro ha vandrat ner till piren i Cat Ba, bordat den stora speed båten och efter 50 minuter varit på exakt samma plats.

 

 

Vi är nu enbart västländska turister kvar på bussen, chauffören räknar oss, och allt verkar stämma. Han kör nu några få meter, och svänger in på busstationen som ligger precis vid piren! Vi trodde att bussen till Ninh Binh avgick från den busstationen som ligger länger bort, det var jo en av orsakerna till att vi tog den specialanpassade resan, för att slippa förhandlingar med MC taxi om priset från piren till busstationen. Som tur är, så är det enbart Hanoi resenärerna som skall av här, vi som skall vidare till Ninh Binh sitter kvar. Och nu får vi äntligen full utdelning för allt det obekväma så långt. Nu tar bussen och kör oss direkt till nästa busstation, där väntar konduktören på nästa buss, som ger oss varsin Ninh Binh biljett innan han följer oss till bussen. Det är nu dryga 20 minuter till avgång, så vi hinner sträcka lite på benen, inhandla dricka, och ta oss genom byggdammet in på toan. Hela busstationen var under totalrenovering, med byggdam och kaos lite varstans.

 

Sista bussen är en vanlig lokal buss, även om vi från början endast är västerländska turister. Själva storleken är en något mellan minibuss och vanlig buss, men det gör att det finns fin-fina en-persons platser längst fram. Utsikten är fantastisk, men även på denna relativt nya och fräscha buss, är sittkomforten inte den bästa. Denna bussen håller bra fart hela tiden, avgick när den skulle, och stoppar knappt för att ta med nya passagerna, tur att konduktören finns med och hjälper till att hala passagerarna upp och in i bussen. Sista delsträckan tog 2 timmar, och det var nog precis så länge man klarar att sitta stilla. Nästa lite längre resa får bli med tåg eller flyg, vi har blivit för gamla för att orka resa allt för obekvämt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s