Mera Jul……(from autumn 2011)

Standard

Första veckan i Hanoi blev det mera julfirandet (Laos vistelsen avlutdes med svensk/norskt adventsfirandet på Skandinavian Bakery, Vintiane). För förste gången i mitt liv har jag besökt en klassisk  charity bazar . Det var Hanois Internationella Kvinnoklubb som stod bakom och upplägget lät lockande. Men först skulle man hitta dit. Adressen var UNIS, United Nations Internation School och inget mer, så fram med google för att hitta en gatuadress. Google map på datorn pekade ut rätt ställe, och jag fick rita av så gott det gick till min köpte papperskarta, då just detta området på min karta endast var markerad som nyetablering utan vidare detaljer.

När jag hade lokaliserat platsen (teoretisk) började jag leta lämpliga busslinjer. På Hanois egen hemsida för kollektivtrafiken, finns både en linjekart och detaljerade ruttabeller, problemet var bara att de inte stämde överens. Enligt kartan passerade buss 58, men enligt ruttabellen gick den en helt annan väg. För säkerhet skull kollade jag upp alternativa bussrutter.

Även att fatta exakt var de utgick ifrån var inte enkelt, igen stämde kartan och ruttabellen inte riktigt överens. Kom i håg att min Vietnamesiska är väl så där, jag kan bara jämföra exakta ord, så om det på  står via  xxxx eller börjar/slutar xxxx så tolkade jag det som två olika platser.

Oavsätt, jag visste åt vilket håll jag skulle, och om inte alla bussar utgick från den stora knutpunkten Long Bien, låg de andra stoppen längs vägen. Det visade sig vara Long Bien jag skulle till, och jag letade efter buss 55 och  58. Hittade deras hållplats och  försökte gå på, men blev vinkat bort till motsatt sida. Självsagt borde jag ha fattad direkt att bussen inte kommer att köra åt det hållet som nosen pekar…. ..

Buss 58 skulle gå hela vägen fram (om nu linje kartan var korrekt,) medan buss 55 stannade längre bort (men inga oklarheter om själva rutten). Jag valde den som kom först, buss 58 – och kunde efter ett tag konstatera att det var linjekartan som var fel, nu var jag på väg ut mot flyplatsen, istället för till andra sidan av West Lake. Att hoppa av mitt på vägen kändes dumt, så jag satt kvar mot ändhållplatsen. Hoppade av vid Mihn Plaza, som jag trodde var ett vanligt köpcenter, fel igen. Här fantes bara inredning och möbler i tre hela våningar. Men efter ett toalett besök, och efter att äntligen ha hittad ATM en var jag redo för returen.

Det känns konstigt när det är mycket enklare att korsa en flerfilig motorväg, jmf med en enkelriktad, 1-filig gata i själva Hanoi stad. Även om man lär sig att leva med trafiken och anpassa rytmen, betyder det inte att man automatisk gillar läget, men mer om det i senare inlägg.

Tillbaka på samma busslinje var jag nu mer alert, och lyckades gå av på rätt hållplats. Tyckte det var onödigt att byta till ny buss för endast en eller två hållplatser, så jag började gå. Förra året gjorde vi flera promenader runt West Lake, så jag tyckte mig ha koll på hur långt det var. Enligt mina avritade anteckningar (och digitala foto av googla kartan) skulle jag svänga höger. Men här fants ingen skylt mot Charity bazar eller UNIS, bara en väl bevakat ingång till ett  gated community  med stor skylt att inga främmande har tillträde. Jag kände mig som en främmande, och fortsatte gå. Varje avfart var likadan, bevakat och privat. Till slut kom jag äntligen fram till en riktig väg, och kunde svänga höger. Förste avfart från denna skulle lede direkt mot skolan. Men igen, en bevakat infart till  gated community . Denna gången gick jag fram till vakten och frågade om han viste var den internationella skolan låg. Visst, in genom grinden och rakt fram. Två gånger fick han peka ut byggnaden för mig, innan jag var säker. Och innanför grindarna var man inte längre i Hanoi eller Vietnam, utan i vilket villaområde som helst i den västliga världen.

Att komma gående till  charity bazaren  gav lite känslan som här kommer fattiga kusinen från landet. Alla andra kom med taxi eller eget fordon. Men väl innanför, kändes allt OK, men fortfarande var man inte i Vietnam, här fantes lika många vietnameser som spanjorer på Ibiza under 80-talet. Men det var också vad jag förväntade mig.

Den internationella marknaden lockar först, där man kunde köpa lokala specialiteter (mat & dryck) från i princip hela världen, samt lokal julpynt och annat krimskrams. Och här fantes annat att äta än hembakade kakor och pajer (även om dessa självsagt också var tillgängligt). Störst kö hade Turkiet till sin kebab, men Ryssland frestar många med saltgurka och färskbryggd öl. Tjeckien sålde tjeckisk öl och becherovka, Tyskland grillade bratwurst, Chile sangria cocktails, ja ni fattar….. Skandinavien var också representerad. Jag hade hoppats på en norsk Lefse, men fick hålla till goda med våfflor, pepparkakor, lussekatter och riktig glögg med russin och mandel. Inte så dåligt det heller. Danmark hade eget stort tält (just under den tiden var det stort firande av det 40-åriga diplomatiske relationen mellan Vietnam och Danmark) där de serverade jultalrik, smörrebröd och Carlsberg Öl

Mätt och belåten efter att ha smakat sig runt världen var det dags att titta på vad annat som fantes. En avdelning var för övriga organisationer, som antingen sålde handgjorda prylar eller bara informerade om sin verksamhet, och sista avdelningen var lokala affärer från området, inriktad mot västerländsk kundgrupp. Och här var det lätt att fynda mellan kläder, väskor och olika små siden attiraljer.

Mitt i området stod en scen, där olika formationer av skolans ungdomar uppträdde. Störst succé gjorde Nigerias pop-band, men så hade de också besök av en stor delegation höga ämbetsmän och politiker från sitt hemland.

Allt i allt en trevlig första advent, men nu räcker det med julmat och julgodis för ett tag. Tillbaka till den Vietnamesiska verkligheten.

Leave a Reply

