FLYTANDE MARKNAD, BLOMMOR OCH TÊT (from spring 2012)

Standard

Efter flera års Vietnamvistelser har vi äntligen åkt till Mekong Deltat. Vi tog oss med reguljär buss från HCMC till Mekong Deltats störste stad, CAN THO, som ligger ungefär  mitt i deltat. Här räknar vi med att stanna några veckor och utforska stan och omgivningen via små och stora dagsutflykter. Själva stan är storleksmässig på nivå med Malmö och Göteborg, men trafiken är (än så länge) inte lika hetsig som i Hanoi och HCMC. Detta gör CAN THO till en utmärkt cykel-stad,  och vi är numera stolta ägare till varsin nyinköpta cykel. Visserligen begagnade och o-växlade, men här är så platt att detta duger  bra för oss.

Vi bor på ett helt underbart ställe, Than Dat resort, ca 5 km från centrum. Här bor vi lyxigt i en gigantisk och rofylld trädgård, och från den egna bryggan har vi direkt ankomst till ett av deltats otalliga vattenvägar. I tillägg har resorten ett av de bästa gourmet kök (i förhållandet till priset) vi har smakat så här långt på resan. Så egentligen behöver man överhuvudtaget inte lämna resorten för att ha en njutbar semester…..

Som förstegångs besökare i Mekong Deltat kändes det som ett måste att åka på en arrangerad båtutflykt. Klockan 05:30 startade vi från vår brygga, i en liten privat träbåt, oss två +guiden/skepparen. Ute var det fortfarande becksvart, men i de flesta husen/skjulen vi passerade började vi se  tecken på morgon-aktivitet. Båtturens första timma in mot stan var otrolig lugn och skön, där vi satt och försökte skaka av oss den värsta sömnigheten.

Dagens första mål var den flytande marknaden Cai Rang. Allt eftersom vi närmade oss fick vi sälskap av flera andra båtar. Några små turistbåtar liknande den vi själv färdas i, några flera turistbåtar modell större, men flertalet av båttrafiken bestod av handlare på väg för att köpa eller sälja varor. Detta var dagarna innan TÊT (det vietnamesiska nyåret, i år 22-26 jan) och det passerades mängder av träbåtar fullastade av gula blommor. Väl framme på marknaden var vi glada att vi åkte i en liten båt, det gjorde att vi kunde glida rakt in i myllret, dock oundvikligt med en och annan krock. Här var främst frukt- och grönsaksförsäljare, men ett och annat nudelkök kom roendes med ångande sopp-kastrull. I masten på båtarna hängde man upp de varorna som var till försäljning. För oss så det ut som om alla båtarna köpte och sålde av/till varann, varor hivades från en båt till en annan stup i kvarten. Mitt i allt blom-båtarna som alla köpte i från.

Detta var första gången vi besökte en flytande marknad, och första intrycket var absolut positivt. Turistbåtarna var i klar minoritet, och vi överraskades av det sjudande livet och den glada och lätta stämningen som rådde. Efter marknaden svängde vi in i en smalare flod. Äntligen – nu får vi uppleva Mekong Deltats vattenvägar på ”riktig”. Men då stannar vi och blir bett om att gå i land. Vankas frukost kanske? Den utlovade kaffet och baguetten har vi än så länge inte sett något till. Tyvärr inte, nu är det besök på en risnudelfabrik och kombinerad grisfarm. Grisarna verkade nöjda och glada med tillvaron….och risnudel-tillverkning lärde vi oss om förra året i Battambang, Kambodja. Men visst, alltid skönt att få sträcka lite på benen.

Tillbaka på ”huvud” flodåran fortsätter vi båtturen. Då och då blir vi omkörda av snabbgående passagerarbåtar. Trots hög vägstandard och många nya betongbroar, korsas färdleden stadigt av små och stora transportfärjor. Annars är det rätt så lugn båttrafik denna morgonen. Det tar ungefär en timma fram till nästa flytande marknad, Phong Dien. denna är mindre och mysigare med ändats (motoriserade) små roddbåtar. Vi blir liggande mitt i myllretnsupar atmosfären  och äter nyinköpt frukt. Båten bredvid serverar nudelsoppa, den vill vi gärna smaka, men vår guide avråder oss pga bristande renlighet- diskningen =doppa tallriken i Mekongfloden. Det får bli en  cà phê dá sữa i stället från dryckesbåten som hakar fast sig i oss medan iskaffet tillagas.

Stärkte av kaffet  är vi nu redo för nya äventyr, och vi svänger in på en mycket mindre flodväg. Första hindret vi träffar på är ett fisknät tvärs över floden. Detta är inget problem, fiskaren är i vattnet och trampar ner nätet så vi kan passera. Nästa hinder är en mötande båt, och när vi väjer för denna kör vi på grund! Det har nu blivit rejält lågvatten, och vi undrar lite hur vi skall komma vidare. Guiden vet råd, tar sig in mot närmsta brygga och hjälper oss i land. Vi fortsätter alltså båtturen gående! Jättemysigt, på varje sida av floden löper fin-fina belagda vägar/stigar. Nu hinner vi verkligen se hur de bor och lever. I alla förbipasserande hus möts vi av vänliga leenden och glada ”hello” från barnen. Vilken tur att vi fastnade med båten, annars hade vi aldrig lärt hur enkelt (och vackert) det var att även ta sig fram landevägen. Under tiden stakar sig vår guide så sakteligen fram.

Efter 8 timmar år vi hemma igen, trötta och med massor av ny solbränna. Dagen efter gör vi om turen till de flytande marknaderna, men denna gång per cykel. Otroligt lätt att ta sig fram på två jul och pedalkraft….

Dagarna innan TÊT har många gator kantats av blomförsäljning. I dag på själva nyårsafton var det en febrilsk sista-minuten-shopping. Men resultatet är vackert, när varje hus, affär och restaurant har mängder av blommor utanför.